Du skal overveje flere ting, når du skal have et nyt mobilabonnement. Hvor meget taler du i telefon? Hvor meget data bruger du? Rejser du ofte til udlandet? Har du et meget svingende forbrug? Se her, hvad du skal kigge efter, før du vælger dit nye mobilabonnement.

    Sådan vælger du dit nye mobilabonnement

    Du skal vælge et mobilabonnement, der passer til dine behov. Men måske er det lettere sagt end gjort? Der er nemlig flere ting, du bør overveje: Hvor meget taler du i telefonen? Hvor meget data bruger du? Har du brug for data til EU og/eller verden? Skal du bruge almindelige SIM-kort eller eSIM? Abonnementets vilkår og prisen spiller selvfølgelig også en rolle.

    Anbefalet: Få hurtigt overblik – find billigste mobilabonnementer her:

    1. Taletid

    Undersøgelse fra Danmarks Statistik viser, at vi bruger mobilen mindre og mindre til at tale i. Det lyder måske underligt, eftersom vi aldrig har haft så mange mobiltelefoner i Danmark som nu, men der er en naturlig forklaring: En stor del af forbruget er rykket over på nettet, eksempelvis til besked- og taletjenester som Messenger, Snapchat, WhatsApp og lignende.

    Vi bruger med andre ord mobilabonnementet mindre og mindre til tale og SMS, og derfor er den inkluderede taletid knap så vigtig. Det er kun hvis du har et overnormalt forbrug af tale, at du bør gå efter fri tale, men ellers har du masser af taletid i selv de billigste mobilabonnementer på markedet.

    SMS og MMS er i øvrigt ubegrænset i alle mobilabonnementer. Det hænger naturligvis også sammen med, at forbruget er faldet betragteligt i de seneste år.

    2. Data

    Danmarks største brancheorganisation for IT- og televirksomheder, IT-Branchen, beretter om et stadig stigende forbrug af data på mobilnettet. Det gennemsnitlige forbrug af data lå i første halvår af 2022 på 17,9 GB om måneden, så her skal du for alvor være opmærksom på dit forbrug.

    Størstedelen af alle mobilabonnementer har en stærkt begrænset mængde data inkluderet, og der kan være store prisforskelle fra det ene selskab til det andet. Derfor er det en god idé at undersøge dit dataforbrug med jævne mellemrum (og anvende trådløse netværk hvor det er muligt), så du er sikker på at have det rette mobilabonnement til dit behov.

    Det er særligt streaming og videoopkald, der forbruger data. Se i tabellen herunder, hvilke tjenester der bruger mest data:

    TjenesterDataforbrug
    Netflix (HD kvalitet)Op til 3 GB pr. time
    Netflix (4K kvalitet)Op til 7 GB pr. time
    YouTube (HD kvalitet)Op til 3 GB pr. time
    YouTube (SD kvalitet)Op til 0,5 GB pr. time
    YouTube (4K kvalitet)5,5 – 23 GB pr. time
    Live-TV (HD kvalitet)Op til 3 GB pr. time
    TV2 Play3-5 GB pr. time
    Videoopkald (f.eks. Zoom, Google Meet, m.fl.)100 MB – 2,5 GB pr. time
    Musikstreaming40-150 MB pr. time

    3. Roaming (EU og verden?)

    EU har besluttet, at man ikke skal betale ekstra for at bruge sin mobiltelefon i andre EU-lande. Dette kaldes for roaming og omfatter telefonopkald, SMS og dataforbrug. Man skal heller ikke betaler ekstra for at modtage opkald og SMS’er, når man opholder sig i udlandet.

    De fleste mobilselskaber har et særskilt dataloft for den inkluderede data, som er dedikeret til brug i andre EU-lande. Nogle mobilabonnementer inkluderer desuden taletid, SMS og data til lande uden for EU, eksempelvis Thailand, Tyrkiet, USA, m.fl.

    Hvis du ofte rejser over grænsen og befinder dig i andre lande, er det en god idé at vælge et mobilabonnement med en stor portion EU-data. Opholder du dig ofte i specifikke lande uden for EU, er det ligeledes en god idé at vælge et mobilabonnement, hvor dette land er inkluderet i roamingtilbudet.

    I skrivende stund kan følgende mobilselskaber tilbyde roaming i lande uden for EU:

    • Telenor
    • Telia
    • 3 Mobil
    • Lebara
    • YouSee

    Har du kendskab til flere mobilselskaber, som inkluderer dette, må du endelig give besked.

    4. SIM-kort og eSIM

    Normalt modtager man et fysisk SIM-kort med posten, når man opretter et nyt mobilabonnement. Det fungerer i de fleste tilfælde, men en ny teknologi er på vej frem.

    Det nye SIM-kort, eSIM, bliver stadigt mere udbredt og findes hos flere og flere danske mobilselskaber (se listen her). eSIM står for “embedded SIM”, og erstatter det fysiske SIM-kort med en unik kode. Det fungerer således at når du opretter et mobilabonnement og vælger eSIM, modtager du en kode, som så skal indtastes på mobilen. Herefter er abonnementet aktivt, og din mobil kan tages i brug.

    Det er særligt smart, hvis du ikke har tid til at vente flere dage på at modtage et fysisk SIM-kort med posten, og derudover kan det bruges til forskellige enheder: Eksempelvis smartwatch, som flere og flere begynder at anvende.

    5. Abonnementsvilkår

    Når du køber nyt mobilabonnement, skal du være opmærksom på abonnementsvilkårene. Det gælder især for disse vilkår:

    • Opsigelsesvarsel (se teleselskabernes opsigelsesvarsel her)
      Nogen selskaber kræver et opsigelsesvarsel på indeværende måned + 30 dage. Dermed skal du betale indtil abonnementet ophører, og det kan blive dyrt.
    • Gebyrer
      Vær opmærksom på oprettelsesgebyrer, forsendelsesgebyrer, betalingsgebyrer og lignende. Det står typisk i et afsnit for sig selv på hjemmesiden eller i abonnementsvilkårene.
    • Fair-use / rimeligt forbrug
      Nogle teleselskaber dækker sig ind med forbrugsgrænser, og kalder det enten “fair use” eller “rimeligt forbrug”. Det gælder ofte for mobilabonnementer med fri tale/data. Vær opmærksom på hvad der sker, hvis du når grænsen, da det kan variere fra selskab til selskab. Dette står typisk i abonnementsvilkårene.

    6. Pris

    Endelig er der prisen. Som du nok har opdaget, er nogle mobilselskaber dyrere end andre. Her kan du spare mange penge, hvis du vælger en af de billigste udbydere på markedet. Ydermere kan du spare penge, hvis du kender dit forbrug og vælger et passende mobilabonnement.

    Har du et forbrug, som svinger i løbet af året, anbefales det at vælge et mobilselskab med mange abonnementer at vælge imellem. Nogle selskaber har kun 3-4 forskellige abonnementer at vælge imellem, så prøv at undgå disse.

    Ansvarshavende redaktør på Telefakta.dk og - hvis jeg skal sige det selv - lidt af en nørd. Jeg har ekspertviden om bredbånd og telefoni, samt teknologi generelt. Jeg har beskæftiget mig med online medier siden 2014, og har bl.a. uddannet mig til IT-supporter.

    Skriv en kommentar